Oh Cosy Craft

Stressloos verhuizen: 12 tips


Verhuizen is over het algemeen een synoniem voor stress, spierpijn en paracetamol. Het staat dan ook niet voor niets in de stress top tien. Toch hoeft een verhuizing niet per definitie stressvol te zijn; onze verhuizing was gezellig, ging super vlot en ik heb af en toe hard gelachen. Ik geef je graag mijn tips zodat ook jouw verhuizing goed verloopt en let wel: voorbereiding is key!

Wij verhuisden op een zaterdag van Zwolle naar Groningen, een afstand van zo'n honderd kilometer. We hadden een klein vrachtautootje gehuurd en deze konden we vanaf half negen ophalen. Om negen uur kwamen onze hulptroepen en begonnen we rustig met koffie en koek, pas daarna sleepten we alles naar de vrachtauto. Om tien voor drie stonden alle meubelstukken, dozen en losse spullen al in de daarvoor bestemde ruimtes in Groningen. Binnen zes uur! Spierpijn is niet te voorkomen en in mijn geval hoofdpijn ook niet, maar ik heb nauwelijks stress gevoeld en dat gun ik jou ook. Mijn tips!

Begin op tijd met opruimen
Zoals ik al zei; een goede voorbereiding is het halve werk. Begin een paar maanden voor de verhuizing met opruimen. Ga ieder kastje/laatje/kamer bij langs en doe weg wat je niet meer wilt houden. Nu heb je nog tijd om alles op Marktplaats te zetten of naar de kringloop te brengen. Een dag voor de verhuizing heb je daar geen zin meer in en verdwijnen nog bruikbare spullen zo in de vuilnisbak: zonde!

Vroeg beginnen met inpakken
Een paar maanden voor de verhuizing is het nog te vroeg om spullen in te pakken. Wie weet heb je het nog nodig, vooral als de opleverdatum steeds uitgesteld wordt (wat bij ons het geval was). Ik kon mijn zomerkleren die ik in oktober inpakte, op de mooie dagen in maart bijna weer uitpakken. Maar een paar weken voor de verhuizing is die kans veel minder groot, pak alvast de spullen in die je niet meer gebruikt. Denk je nog dat je koekjes gaat bakken? Nee, dan kan die deegroller in een doos. Dikke wintertruien? Met eentje kom je die koudere avonden ook wel door.

Veel kranten gebruiken
Doe niet zuinig met het inpakken van breekbare spullen. Spaar veel kranten op en verpak je mooie servies er ruim mee in. Bij ons zijn er helaas vier mooie serviesdelen gesneuveld, het allerlaatste dat ik inpakte omdat we het nog gebruikten. Ik had ze blijkbaar toch niet goed ingepakt en in veel enthousiasme is er iets te ruig met die doos omgesprongen. Gelukkig is het bij die vier gebleven.

Labelen
Als je aan het inpakken bent begonnen, schrijf dan overal op waar het heen moet. Op meubelstukken plakte ik een stuk schilderstape en daar schreef ik de verdieping en de kamer op. Zo wist iedereen precies waar het heen moest. Op de dozen schrijf je wat er inzit en ook naar welke kamer het moet. Bovendien kun je er nog opschrijven of de doos erg zwaar is of niet. Die laat je dan lekker aan iemand anders over.

Geen lege auto's laten rijden
Wij hebben twee en halve week geklust voordat we konden verhuizen en daarom hebben we in die periode al veel spullen meegenomen. Let er wel op dat je dit pas doet wanneer het ook echt kan, wij hebben gewacht tot de vloer erin lag, anders konden we nog steeds geen kant op met alle spullen. Je kan dan ook bijvoorbeeld vast de keuken inruimen, zo heb je iets langer de tijd om na te denken over een logische indeling. Bovendien scheelt het veel werk op de verhuisdag zelf, als de auto toch rijdt, kun je net zo goed wat extra's meenemen!

Zorg dat alles startklaar staat
Ik bleef de dag voor de verhuizing in Zwolle om de allerlaatste dingen in te pakken, meubels uit elkaar te halen, lampen te ontmantelen en spullen te sorteren op wat in de vrachtauto moest en wat in de gewone auto vervoerd zou worden. Zo kun je op de verhuisdag gelijk inladen.

 


Vrachtauto huren
Als je een redelijk grote afstand moet overbruggen, is het handig om een vrachtautootje te huren. Verhuis je op kortere afstand, dan volstaat een auto met kar misschien ook. Tenzij het regent en je alles moet afdekken. Kies wat voor jou handig is! Wij hebben een vrachtauto gehuurd van twintig kuub en daar paste alles in. Let erop dat je een vrachtauto huurt met vrije kilometers, dat scheelt veel geld. Wij hebben uiteindelijk zo'n honderdtwintig euro betaald en huurden hem bij ffbusjehuren.nl

Steekwagens/hondjes
Regel een hoop steekwagentjes en zogenoemde hondjes: een plateau met vier zwenkwielen. Zo hoef je nauwelijks te tillen en sleep je veel meer in een keer. Wij hebben zelfs skateboards gebruikt om spullen op te vervoeren en losse spullen namen we mee in een winkelwagentje die we zo de vrachtauto in en uit reden.

Hulptroepen, desnoods twee groepen
Vele handen maken licht werk en dat is gebleken. In Zwolle waren we met zeven mensen, dat was zoveel dat we elkaar bijna voor de voeten liepen, maar het was dan ook zo gepiept. In Groningen hadden we een nagenoeg nieuw, fris team en dat was erg fijn.

Veel eten/drinken regelen
Mijn vriendinnen grapten op de verhuisdag: 'Wij komen om te helpen sjouwen, niet voor een extra paasbrunch!' Ik had veel eten geregeld en ik vind dat belangrijk; mensen offeren een (deel van de) dag op om je te helpen, dan moet je ze ook goed verzorgen. Zorg voor veel koffie, koekjes, snoepjes en bijvoorbeeld lekkere soep om op krachten te komen. Zo willen ze je volgende keer weer helpen! Doe op tijd de boodschappen en besteed het maken van soep uit aan iemand die graag wil helpen, maar niet goed kan sjouwen.

Dieren opsluiten/later ophalen
Dieren en verhuizen is geen goede combinatie. Onze katten vonden het maar wat vreemd dat het huis vol stond met dozen en hun vertrouwde plekjes weg waren. Op de verhuisdag heb ik ze in een lege kamer met kattenbak, speeltjes, mandjes en eten en drinken opgesloten en de deur verzegeld met tape. Zo wist iedereen dat die deur niet open hoefde. Nadat alles in Groningen was heeft Leon de vrachtauto teruggebracht naar Zwolle en vervolgens de katten opgehaald.

Belangrijke spullen in auto
Ook dit helpt tegen het sneuvelen van waardevolle en breekbare spullen: vervoer het in de auto. Zo weet je precies met welke dozen je voorzichtig moet zijn. Ook is het handig om in de auto de televisie, laptops, diploma's en dergelijke in te vervoeren. Belangrijke documenten kun je ook een tijdje bij vrienden of familie stallen, zodat je zeker weet dat ze niet kwijt raken in het oerwoud van spullen.

Ik hoop dat jouw verhuizing met deze tips ook vlekkeloos gaat, zoals ik nu al honderd keer heb gezegd: bereid het goed voor! Maar blijf niet steken bij je verwachtingen, iedereen verhuist op een andere manier en die spullen komen echt wel van A naar B. Hoe dan ook!

Succes!

xHenrieke

Copyright © | 2016 | Henrieke Schuiling | Ontwikkeld door Leon Huzen